بهترین روش مباحثه

آشنایی با بهترین روش مباحثه

متاسفانه بعضی از طلبه‌های عزیز نحوه درست بحث کردن را بلد نیستند. در این نوشتار برآنیم تا شما را با بهترین روش مباحثه آشنا کنیم.

بحث کردن خیلی خیلی مهم است به شرط اینکه بلد باشید چطور بحث کنید.

برای آشنایی با مباحثه کلیک کنید

روش های خوب بحث کردن:

  1. مطالعه کردن قبل از بحث؛ به طوری که بتونید بدون نگاه کردن به کتاب یا دفترتون، با هم بحثتان بحث کنید.
  2. صفحه باز کردن کتاب برای انتخاب شروع کننده بحث. مثلا بزرگترین عدد از سمت راست، بحث را شروع میکند. به طور مثال شماره علی ۱۱۸، شماره حسن ۱۲۲ و شماره سجاد ۱۱۶ که در اینجا باید علی بحث را شروع کند.
  3. قبل از شروع بحث حمد الهی و صلوات بر محمد و آل محمد یادتان نرود و اگر ممکن باشد با ذکر حدیثی کوتاه جلسه مباحثه خود را متبرک کنید.
  4. در هنگام بحث کردن اول از بیرون، محتوای کلی بحث را گفته (بدون نگاه کردن به کتاب) و بعد اگر هم مباحثه‌ای‌ها سوالی نداشتند به متن درس برای تطبیق گفته هایتان رجوع کنید.
  5. مدت بحث بهتر است  ۳۰ دقیقه باشد که البته این هم بستگی به نوع بحث کردن و تعداد سوال های پرسیده شده در بحث دارد.
  6. تعداد هم بحث ۳ نفر خوب است. چون کمتر از ۳ نفر احتمال تعطیلی بحث زیاد است. بیشتر از سه نفر هم کنفرانس یا تدریس خواهد شد و عملا در نیم ساعت تمام نمی‌شود.
  7. متاسفانه در حوزه ها بیشتر صرف و نحو و فقه و اصول بحث میشود و عقاید را اکثر طلبه ها بحث نمیکنند.
  8. توصیه ما به شما این است که از بحث کردن درس عقاید که متاسفانه بعد از قرآن(اول مظلوم حوزه) دوم مظلوم حوزه است، غافل نباشید.
  9. اگر در بحث به مسأله‌ی سختی برخوردید فوراً فردای آن روز از استاد نپرسید بلکه خودتان تحقیق کنید و اگر به یه جواب قانع کننده‌ای نرسیدید به استاد رجوع کنید. این روش باعث میشود که مطلب مجهول بیشتر در ذهنتان باشد چون خودتان زحمت کشیده‌اید.
  10. در پایان هم یک نفر خلاصه بحث را بگوید و با صلوات بحث را تموم کنید.

چند ملاحظه درباره بهترین روش مباحثه:

  • اینطور نیست کسی که بحث را شروع میکند، فقط باید او متکلم وحده باشد و دیگران مستمع. بلکه در مباحثه باید همه شرکت کنند.
  • می‌توانید مسئولیت‌ها را بین هم مباحثه‌ای‌ها توزیع کنید تا همه در بحث مشارکت فعال داشته باشند مثلا یکی از بیرون یک بار کلیات را بگوید و دیگری با متن تطبیق دهد و نفر سوم نیز در آخر خلاصه بحث را بگوید.
  • بهترین زمان بحث حداقل ۶ ساعت بعد از کلاس است. پس بین کلاس و بحث ۶ ساعت فاصله بندازید و بلافاصله بعد از کلاس بحث نکنید.

ملاحظاتی درباره انتخاب هم مباحثه‌ای

  • سعی کنید افراد خوش اخلاق، خوش قول و متعهد را برای مباحثه برگزینید
  • فاصله سنی هم مباحثه‌ای ها و یا اختلاف سطح علمی آنها نباید خیلی زیاد باشد. چون حالت استاد و شاگردی و مرید و مرادی پیش خواهد آورد که برای مباحثه بسیار مضر است.
  • همچنین افراد مسن از انتخاب نوجوانان کم سن و سال به عنوان هم بحثی پرهیز کنند.
  • هیچگاه از سر دلسوزی هم مباحثه‌ای ضعیف انتخاب نکنید.
  • در انتخاب ساعات مباحثه رعایت همه اعضاء گروه بحث را بفرمایید. در غیر اینصورت جلسه مباحثه شما بسیار پر آفت و پرتعطیلی خواهد بود

امیدوارم با رعایت این نکات بتونید از بحث کردن لذت ببرید.

نظر دهید

پاسخ دهید

+ 76 = 83

فروشگاه کتب حوزوی و معارفی بوک دین
Logo